28 Aralık 2017 Perşembe

5. Edisyon Ekipmanlara Giriş (2)

DND 5. Edisyonda ekipmanlarla ilgili bir önceki yazıda silah tablosunu, hasar türlerini, fiyatları ve saldırı hamlesini anlatmıştım. Şimdi ise aynı tabloda bulunan ve belirli silahlara has özelliklere ve zırhlara deyinicem. Öyleyse hazırsanız başlayayım!
Tabloyu tekrar hatırlatıcak olursam şu şekilde idi. Şimdi özellikler kısmından giriyorum.



Cephane (Ammunation)
Bu özelliğe sahip silahlar uzaktan saldırı hamlesi yapabildiğiniz silahlarken, içlerinde yalnızca cephane varken kullanılabilir. Ok, arbalet, tabanca gibi bu silahları ayrıca kullanırken bir elinizin her zaman boş olması gerekir. Yani bir elinizde tabanca bir elinizde kılıç tutarak dövüşebilirsiniz ancak cephaneli silahınız boşaldığı zaman doldurmak için bir elinizin boşta olması gerekir. Ayrıca bu silahlarla yakınınıza gelen bir kişiye cephane kullanmadan saldırırsanız, silahınız bir doğaçlama silah şeklinde hasara sahip olur. Savaş sonrasında, savaş alanını 1 dakika dolaşarak harcadığınızın yarısı kadar okunuzu da bulabilirsiniz.

Zarif (Finesse)
 Normal şartlar altında Zindan ve Ejderha’da yaptığınız tüm saldırılar Güç beceri puanınız üzerinden hesaplanır, finesse yani zarif silahlar bu kuralda bir ayrıcalık yapmanızı sağlar. Zarif silahları kullanırken Güç beceri puanınız yerine Çeviklik bonuslarınızı kullanmayı tercih edebilirsiniz. Ancak hem saldırı hem hasar zarınızda saldırıyı yapmadan önce seçtiğiniz beceri puanını kullanmak zorunluluğu vardır.

Ağır (Heavy)
Boyut olarak küçük ırklar ağır silahları kullanırken yaptıkları saldırı zarlarını dezavantajlı atmak zorunda kalırlar. Bu da aynı zarı iki kere atıp düşük olanı almanız anlamına gelir. Küçük ırklar için ağır silahları kullanmak pek de akıllıca bir davranış değildir. Elin hobbiti ne anlasın Conan’ın baltasından.

Hafif (Light)
Hafif silahlar küçük ve kullanması rahat silahlardır bu nedenle bu silahları iki elinize birer tane alarak kullanabilirsiniz. Bu sayede bir turda aksiyonunuzu kullanarak 1 saldırı yaptıktan sonra bonus aksiyonunuz ile de bir saldırı yapabilirsiniz.

Doldurmalı (Loading)
Bu tür silahlar her tur tek saldırı yapabilir ve yalnızca bir cephane kullanabilirsiniz.

Menzilli (Range)
Menzilli silahlar sizlerin de tahin ettiği gibi uzaktan saldırı yapabildiğiniz silahlardır. Bu silahlar iki tane menzile sahiptir. İlki normal menziliniz bu mesafe dışına yaptığınız atışlar dezavantajlı hale gelir. İkincisi ise atabileceğiniz mutlak menzil, bu menzilin ötesine saldırı yapmaya çalıştığınızda otomatik ıskalamış olursunuz. Ayrıca menzilli silahlar genel olarak ya cephane özelliğine ya da fırlatmalı özelliğine sahip silahlardır.

Erişmeli (Reach)
 Normal şartlarda yakın menzilli bir silahla 5 feet yakınınızdaki bir kişiye vurabilirken eğer silahınız erişmeli ise bu mesafeye 5 feet daha eklenir ve 10 feet uzağınızdaki bir kişiye saldırı hamlesi ya da reaksiyon saldırısı alabilmenizi sağlar.

Özel (Special)
 Bu gruptaki silahlar daha belirgin özelliklere sahiptir ve silaha göre değişir.
Lance: Lance çift elli bir mızrak olmakla beraber genelde at sırtında kullanılan bir silahtır. Bu silahla size 5 feet yakındaki birisine yapacağınız saldırı dezavantaj alırken, silahı kullanırken de iki eliniz ile tutmanız gerekmektedir.
Ağ (Net): Daha çok gladyatör filmlerinde gördüğümüz balıkçı ağına benzer silahtır. Üzerine ağ atılan rakipler kurtulana kadar sabitlenmiş olur. Yakalanan kişi 10 (DC) zorluk zarını Güç testinde geçmelidir. Geçtiği taktirde bu durumdan kurtulmuş sayılır. Başkasının ağa yapacağı kesici türdeki 5 hasar da ağın parçalanmasına sebep olur. Ağın zırh zarı (AC) 10’dur. Ağda duran kişi kurtulmadığı her tur yalnızca bir saldırı yapabilir.

Fırlatmalı (Thrown)
Eğer bir silah fırlatma özelliğine sahipse, yakından saldırı yapabildiği gibi menzilli olarak bir saldırı da yapılabilir. Yapılacak menzilli saldırının ve hasarının bonusları silaha göre farklılık gösterir. Örnek olarak bir el baltası Güç beceri puanından saldırı ve hasar bonusu alırken, zarif özelliğine sahip olan hançer Güç yerine Çeviklik beceri puanını kullanmanıza olanak sağlar.

Çift Elli (Two-Handed)
Çift elli silahları kullanmak için iki eliniz ile tutuyor olmanız gerekir. Bakın size DND’nin kolay olduğunu söylemiştim.

Çok Yönlü (Versatile)
Çok yönlü silahlar genelde iki hasara sahiptir. Bunlardan birincisi eğer bu silahı tek elinizle kullanıyorsanız vuracağınız hasarı gösterirken ikincisi ise iki elli tutarken vurabileceğiniz hasardır.

Doğaçlama Silahlar (Improvise Weapons)
Bu silah türü tabloda yer almasa da oyunda kullanabileceğiniz bir türdür. Kahramanımızın elinde bir silah yoktur ve kaslı savaşçımız yerde bulduğu bir varili düşmanların üzerine fırlatır ya da masadaki şişeyi kırar ve ‘’Hayde biree’’ diyerek rakibine saldırı. Bunlar tam olarak doğaçlama silahlardır ve 1d4 olarak hasar alınırken hasar türleri Zindan Efendisi tarafından belirlenir.

Zırhlar
Evet geldik zırhlara. Zindan ve Ejderha’da zırhsız bir kişinin AC’si 10’iken zırhlar bunu yükseltmenizi sağlar. Onun da bir tablosu var buyurun burada.



Zırhlar genel olarak hafif, orta ve ağır zırhlar olarak üçe ayrılır. AC kısmında 11, 12 gibi yazan puanlar bu zırhlı giydiğinizde size otomatik olarak verilen puanlardır üzerlerine ekleyebiliyorsanız çeviklik bonusunuzu eklersiniz ya da çevikliğiniz 10’dan düşükse düşürürsünüz.
Ağır zırhlara hiçbir çeviklik bonusu eklenmezken, orta ağırlıktaki zırhlar belirli bir çeviklik puanınızı zırh puanında kullanmanıza imkan verir, hafif zırhlar ise tüm çeviklik puanınızı kullanmanıza olanak sağlar.

Örnek olarak, siz 14 çeviklik puanı olan bir savaşçısınız. Hafif zırh giydiğinizde zırhtan gelen örneğin padded zırh 11 ac + çeviklik bonusunuzu kullanmanızı sağlar. Bu zırh ile 11 ekipmanınızdan, 14 çevikliğiniz olduğu için de 2 sizden bonus gelir ve AC’niz 13 olur.

Orta ağırlıktaki zırhlarda farklı olarak en fazla 2 çeviklik bonusu alabilirsiniz, sabit AC’nin üzerine. Ağırlarda ise hiçbir çeviklik puanı sizi etkilemez. Hatta o kadar etkilemez ki çevikliğiniz 10’un altında olsa bile siz her hangi bir zırh puanı kaybetmezsiniz, öte yandan ağır zırhlar dışında zırh giyerseniz 10’un altında olan dex puanınız için AC kaybedersiniz.


Bu tabloda dikkat etmeniz gereken şey zırhların yanında yazan güç gereklilikleri ve gizlilik dezavantajları. Genelde zırhlar ağır ve metal oldukları için siz ne kadar sessiz olmaya çalışsanız da ses yaparlar ve bu nedenle gizlilik (stealth) zarlarınıza dezavantaj almanıza neden olurlar. Öte yandan güç gereksinimleri ise ağır oldukları için o zırhları taşımak için belirli bir güce sahip olmanız gerektiğinden ordadır ve bu Güç puanının altındaysa karakteriniz, zırhı giyerse yürüme hızı 10 feet azalır.

Öte yandan tabloda gördüğünüz Shield yani kalkan, elinizde olduğu sürece size +2 AC verir.

Ekipmanlar 5. Edisyonda şimdilik bu kadar. Eski edisyonlarda egzotik silahlarda olmasına rağmen henüz 5. Edisyonda bu ibareyi taşıyan silahlar yok. Eğer olur da bir gün eklenirse unutmayın Zindan Efendisi o silahları da güncelerinde paylaşacaktır.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder