25 Aralık 2017 Pazartesi

Zindan ve Ejderha: Dövüşlerde Alınabilecek Hamleler


Zindan ve Ejderha da tıpkı bir çok FRP oyunu gibi savaşlara, hikayelerinde büyükcene bir yer vermiştir. Çünkü genelde kutsal bir amaç için bir araya toplanmış maceracılar, kötü adam ya da adamlar tarafından sürekli bir tehdit altındadır ve bu tehditlerden kendilerini savunmaları gerekir.
Bunun için DND, oyuncuların yaratıklara ya da diğer düşmanlara karşı savaştıkları bölümlerde alınabilecek hamleleri anlatan çeşitli kurallar yazmıştır. Bu hamleler genel şekliyle şöyledir:
Her karakter bir aksiyon, bir bonus aksiyon bir de reaksiyon hamlesine sahiptir. Bazı hamleler yalnızca aksiyon hamlesinde yapılabilirken bazıları yalnızca reaksiyon ya da bonus aksiyon da yapılabilir. Örneğin bir savaşçının kılıcı ile yapacağı bir saldırı, bir aksiyonken, kendisinden kaçan bir düşmana saldırması reaksiyondur. Bu üç temel kafamızda az da olsa oturduysa şimdi bu aksiyon, bonus aksiyon ve reaksiyonlarda neler yapılabiliyormuş onları anlatıcam. Haydi bakalım!



AKSİYON
 Oyuncuların genellikle kendi turlarında ana hamlelerini yapmak için kullandıkları eylemler aksiyonlardır. Her oyuncu aksi iddia edilmediği sürece her turda yalnızca bir aksiyon yapabilir. Bu aksiyon hamleleri:

Saldırı: Saldırı hamlesi yalnızca aksiyon olarak yapılabilir ve kılıç, mızrak, balta ne varsa artık düşmana saldırmak için kullanılan hamledir.

Büyü yapmak: Savaş sırasında yine bir büyücünün büyü yapması aksiyon sırasında olabilir.

Atılmak (Dash) : Atılmak bir oyuncunun normalde kendi turunda gidebileceği uzaklık miktarını ikiye katlamasını ve normalde gidemeyeceği uzaklığa aksiyonunu da kullanarak gitmesine imkan sağlar. Örneğin karakterinizin hızı 30feet ise bu hamle ile 60’a çıkarabilirsiniz.



Uzaklaşma (Disengage) : Bu hamle sayesinde turunuzun geri kalanında hiçbir düşman yakınından geçseniz bile size fırsat saldırısı yapamaz.

Kaçınma (Dodge) : Tur bir daha size gelene kadar düşman saldırılarına kendinizi hazırlamış olursunuz ve karakterinize yapılan tüm saldırılar dezavantajlı olur.

Yardım: Düşmanlarınızın dikkatini dağıtarak dostlarınıza yapacakları ilk saldırı hamlesinde avantaj sağlamanıza yarayan bu hamle ayrıca bir arkadaşınızın yapacağı ilk beceri hamlesinde de avantaj kazanmasına yardımcı olur.

Saklanma (Hide) : Bu hamle sizin düşmanlarınıza karşı saklanmanızı sağlar. Ancak öncelikle beceri hamlesi olarak Gizlilik(stealth) atmanız ve sizi görmeye çalışan düşmanlarınızın da atacağı Farkındalık(perception) zarını geçmeniz gerekir. Eğer saklanmayı başarırsanız sizi fark etmemiş düşmanlara karşı yapacağınız ilk saldırı hamlesi avantajlı olacaktır.

Hazırlanma (Ready) : Bu hamle ise bulunduğunuz turu gelecek bir hamleye karşı hazırlık yaparak geçirmek anlamına gelecektir. Mesela karşınıza bir grup düşman çıkar ancak sizde yakından kullanabileceğiniz bir silah vardır. Tur size geldiğinde çokça sayıda düşman üstüne koşmak yerine ‘’eğer bana yaklaşırlarsa kılıcımla saldırıcam’’ diyerek onların gelişini bekleyebillir aynı zamanda da tur size gelmeden saldırınızı yapabilirsiniz.

Arama: Arama hamlesi, içinde bulunduğunuz ortama göre bir nesneyi ya da bişeyi aramak için kullanacağınız hamledir. Zindan Efendisi bu zarı aradığınız şeye göre Farkındalık ya da Araştırma(investigation) becerisi üzerinden alabilir.

Eşya Kullanımı: Bu hamle tur size geldiğinde elinizde olmayan bir objeyi kullanmak ya da elinize almak içindir. Örneğin eğer kılıcınız kınında bir savaşa yakalandıysanız tur size geldiğinde ilk yapacağınız şey kılıcınızı çekmek olacaktır ve bu hamleyi yapmanız gerekir. Ya da düşmanlar bir anda uzakta belirmiştir ve sizin elinizde kılıç vardır yanlarına gitmek yerine arkanızda asılı olan okunuza davranmak bu hamleye girer.

BONUS AKSİYON
Bonus aksiyonlar, yalnızca belirli özelliklere sahipseniz yapabileceğiniz aksiyonlardır. Örneğin eğer karakteriniz bir büyücü ise ve Misty Step adlı büyüyü yapabiliyorsanız bu büyüyü yapmak bir bonus aksiyon tutar ve kendi turunuzda bonus aksiyon olarak kullanabilirsiniz. Öte yandan bazı sınıflar kaçınma, uzaklaşma, saklanma gibi aksiyonları normal bir aksiyon yerine bonus aksiyon olarak kullanmanızı sağlar. Ayrıca eğer her iki elinizde de birer silah tutarak savaşıyorsanız asıl kullandığınız el ile yapacağınız saldırı bir aksiyonken diğer eliniz ile yapacağınız saldırı bonus aksiyonunuzu kullanmanızı gerektirecektir.

REAKSİYON
Reaksiyon hamleleri de tıpkı bonus aksiyonlar gibi yalnızca belirli koşullarda yapılabilen hamlelerdir. Bu hamlelerden en çok kullanılanı fırsat saldırıdır. Bu saldırı eğer yakından kullanılan bir silahınız varsa balta, bıçak gibi 5feet yakınınızdan geçen bir kişiye fırsat saldırısı yapabilirsiniz. Aynı şekilde sizinle dövüşen bir kişi arkasını dönüp kaçmaya başlarsa yine fırsat saldırısı yapabilirsiniz. Öte yandan bazı büyüler de yalnızca reaksiyon sırasında yapılabilir.
  
Yürüme Hamlesi
Yürüme hamlesine, en başta değinmesem de önemli hamlelerden biridir. Karakterinizin yürüme hızı kadar kendi turu süresince hareket edebilmesini sağlar. Genelde DND için kullanılan haritalarda her kare 5 feet sayılır ve 30 feet yürüyebilen bir karakter toplamda 6 kare yürüyebilir. Tabi dikkatli olun da eli kılıçlı, baltalı adamların yanından geçmeye çalışmayın sonra kafanıza fırsat hamlesinde bir balta yer 1d12 hasar alırsınız falan hoş olmaz.

1d12 demişken, bir sonraki yazımızda silahlardan ve zırhlardan bahsedelim bari de aramızda 1d12, 2d6 diye konuşabilelim. O zamana kadar görüşmek üzere. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder